Gjennom tverrfaglig samhandling får tjenestene bedre og gjensidig forståelse for hverandres oppgaver. Tjenestene blir også bedre på å koordinere innsats og ansvar slik at oppfølgingen blir mer helhetlig og sammenhengende.

Samarbeidsarenaer

Tiltakslederteam

Tiltaksledergruppen skal ha ansvar for oppvekstområdets arbeid med koordinering av tverrfaglige og tverrsektorielle tiltak i forhold til sårbare barn med særskilte behov. Med særskilte behov menes i denne sammenheng alle barn som har behov for særskilt oppfølging og opplæringsbehov ut over ordinært tilbud. Teamet skal sikre felles kommunal praksis når det gjelder enhetenes arbeid med inkluderende fellesskap, tidlig innsats og universelle forebyggende tiltak, kompetansebygging/kompetansevedlikehold og bygging av laget rundt barnet.

Tiltaksteam

Tiltaksteam skal ha ansvar for den enkelte skolen/barnehages arbeid rettet mot tverrfaglige, forebyggende og kontinuerlige oppgaver i forhold til sårbare barn med særskilte behov. Med særskilte behov menes i denne sammenheng alle barn som har behov for særskilt oppfølging og opplæringsbehov ut over ordinært tilbud. Teamet skal ha fokus på enhetens inkluderende praksis, arbeid med tidlig innsats og forebygging, kompetansebehov/kompetansevedlikehold, barnets beste og bygging av laget rundt barnet. Tiltaksteam har faste deltakere fra ppt, barnevern og helsestasjon. Andre tjenester som f.eks NAV, familie og forebygging, politi kan inviteres med etter behov.
Årshjul for tiltaksteam finner du her

Beslutningsteam

Beslutningsteam er et tverrfaglig team som tar avgjørelser om tildeling av kommunale helse og omsorgstjenester. Etter at en innbygger eller familie har søkt om en tjeneste i Ørland, vil kommunens kartlegger ta kontakt for å avtale et besøk. Etter kartlegging vil beslutningsteamet vurdere om tjenesten innvilges.

Familiens hus

beskrivelse kommer

Nettverk

BTS læringsnettverk

Et tverrfaglig læringsnettverk der hensikten er å bygge en tverrfaglig samhandlende praksis som:

  • Bedrer kvaliteten i den enkelte tjeneste
  • Bidrar til tidlig og helhetlig hjelp til barn, unge og deres familier

Deltakerne i læringsnettverket har nøkkelroller som veiledere, møteledere og koordinatorer i tjenester rettet mot barn, unge og familier:

  • Tiltakslederne barnehagene og skolene
  • Ansatte i avd. Familie og forebygging og helsestasjonen
  • NAV v/Familien i fokus
  • Ansatt fra PPT
  • Ansatt fra Fosen BVT inviteres
  • Ansatt i koordinerende enhet

Kjernen i læringsnettverk er felles kompetanseutvikling på tvers av profesjon, avdeling og enhet. Kompetanseområder vil bl.a. være:

  • Grunnprinsipper ved tverrfaglig arbeid og systemisk praksis
  • Møteledelse og koordinering av tverrfaglig innsats
  • Digital stafettlogg og individuell plan
  • BTS samhandlingsmodell: Innsikt i og innspill til modellen, dvs. samordningen av tjenestene, oversikt over tjenestetilbud
  • BTI handlingsveileder: Innsikt i og innspill til veilederen, implementere i enhetene

Læringsnettverket er en av innsatsene i BTS samhandlingsmodell og underlagt Kommunalt forebyggende team.

Nettverket koordineres av:

Arbeidsgruppe Barn som pårørende

Beskrivelse av arbeidsgruppens mandat:

https://acrobat.adobe.com/id/urn:aaid:sc:EU:d84fd25c-bd74-4cb6-b870-a5d413d42f53