Evaluering er en systematisk datainnsamling, analyse og vurdering av en planlagt, pågående eller avsluttet aktivitet, eller virksomhet. Evalueringer kan gjennomføres før et tiltak iverksettes, underveis i gjennomføringen, eller etter at tiltaket er avsluttet. Evaluering er viktig for læring, forbedring og utvikling.
Kommunalt forebyggende team har laget en mal for evaluering:
Tiltak rettet mot barn og unge
Mal for evalueringsskjema
Tiltak |
Ansvar |
Tidsrom |
Hvorfor satte vi i gang dette tiltaket? Hvilke problemer ønsket vi å løse med dette? |
Hva investerte vi av penger, folk, tid og andre ressurser? |
Hvordan var tiltaket forankret? |
Hvem var tiltakets målgruppe og hvorfor? Hvor mange deltok? |
Hva mener barn og unge selv om tiltakene? Hva mener foresatte om tiltaket? |
Hvilke konsekvenser eller virkninger har tiltaket? I hvilken grad ble målene nådd |
Hadde det vi gjorde noen bivirkninger, noen ikke-intenderte konsekvenser? Var de positive eller negative? |
Hva var suksessfaktorene? |
Hva var hindringene? |
Hvordan kan tiltaket forbedres? |
Veien videre? Bør tiltaket fortsettes, eller avsluttes? |
Evaluering gjennomført av: | Dato: |