Det finnes en rekke lover, forskrifter og nasjonale retningslinjer som regulerer og legger føringer for kommunens tjenestetilbud for barn og unge.
FNs barnekonvensjon
FNs konvensjon om barnets rettigheter (Barnekonvensjonen) er en internasjonal avtale om barns rettigheter. Barnekonvensjonen er også kalt barnas egen grunnlov.
https://www.barneombudet.no/vart-arbeid/barnekonvensjonen
Tett på – Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage, skole og SFO
Meld.St.6 (2019-2020)
Vi skal ha en barnehage og skole som gir muligheter for alle barn og unge – uavhengig av sosial, kulturell og språklige bakgrunn, kjønn, kognitive og fysiske forskjeller. Det krever inkluderende fellesskap og tidlig innsats.
Meld. St. 6 (2019–2020) – regjeringen.no
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis
Kompetanseløftet er et tiltak for ledere og ansatte i barnehager, skoler og PP-tjenesten, og skal bidra til at den spesialpedagogiske hjelpen er tett på de barna som har behov for det.
Målet er at alle barn og unge opplever et godt tilpasset og inkluderende tilbud i barnehage og skole.
Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis (udir.no)
Barnevernsreformen – en oppvekstreform
Intensjonen med barnevernsreformen fra statens side er å gi kommunene incentiver og muligheter til mer forebygging og mer samarbeid på tvers av tjenester. Selv om reformen først og fremst regulerer barnevernet, er det enighet om at målene best oppnås gjennom endringer i hele oppvekstsektoren
Rettledere
Tidlig oppdagelse av utsatte barn og unge –
Nasjonal faglig retningslinje
Kommunens ledelse bør sikre at ansatte som arbeider med barn og unge har generell kunnskap om beskyttelses- og risikofaktorer og tegn og signaler, slik at de tidlig kan identifisere de som lever i en risikosituasjon
https://www.helsedirektoratet.no/retningslinjer/tidlig-oppdagelse-av-utsatte-barn-og-unge
Samarbeid om tjenester til barn, unge og deres familier –
Nasjonal veileder
Til enhver tid er det barn og unge som har behov for et sammensatt tjenestetilbud med oppfølging som involverer flere aktører i velferdstjenestene. Noen vil ha slike behov allerede fra fødselen av, og andre vil få behov for slike tjenester underveis. For å styrke oppfølgingen av utsatte barn, unge og deres familier, er det med virkning fra 1. august 2022 vedtatt bestemmelser om samarbeid, samordning, barnekoordinator og individuell plan.
https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/samarbeid-om-tjenester-til-barn-unge-og-deres-familier
Regjeringens strategiplan for barn og unges psykiske helse
– opptrappingsplan for barn og unges psykiske helse (2019-2024)
Et overordnet mål for Regjeringens barne- og ungdomspolitikk er å gi alle barn og unge likeverdige tilbud og utviklingsmuligheter, uavhengig av sosial bakgrunn og av hvor i landet de bor.
3218/Strategiplan B&U (regjeringen.no)
# Ungdomshelse
– Regjeringens strategi for ungdomshelse 2016-2021
Målgruppen for ungdomshelsestrategien er de unge selv og de som jobber med barn og unge.
Regjeringens ambisjon er at mangfoldet av norsk ungdom og unge voksne skal ha de beste forutsetninger for å leve gode liv og oppleve mestring fysisk, psykisk og sosialt.
Strategien viser hvordan myndigheter, kommuner og tjenestene kan bidra til et å nå et slikt mål og hvordan de som har behov for det, skal få god tilgang til tilpassede helse- og omsorgstjenester.
# Ungdomshelse – regjeringens strategi for ungdomshelse 2016–2021
Nasjonal faglig retningslinje for det helsefremmende og forebyggende arbeidet i helsestasjon og skolehelsetjeneste.
Helsestasjon, skolehelsetjeneste og helsestasjon for ungdom – Helsedirektoratet
Nasjonal pårørendeveileder
Denne veilederen handler om involvering av og støtte til pårørende i hele helse- og omsorgstjenesten. Veilederen beskriver pårørendes rettigheter og helse- og omsorgstjenestens plikter og gir anbefalinger om god praksis. Veilederen omfatter alle pårørendegrupper, uavhengig av pasientens eller brukerens diagnose, og inkluderer eldre, voksne, ungdom og barn som pårørende.